Linkbuilding – undervurderet markedsføring

link building som markedsføring

Bruger du mange penge på markedsføring? Bruger din virksomhed meget tid på at lave spændende og kreativt indhold til nyhedsbreve, opslag på sociale medier og måske reklamekampagner? Faktisk er der en anden og meget effektiv måde at skabe opmærksomhed omkring sig selv på. Linkbuilding!

Linkbuilding er en metode, man kan benytte til at opnå højere placering på Google. Og højere placering er lig med større synlighed og deraf højere konverteringsrate. Det handler om at få andre relaterede hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Det er form for anerkendelse af din hjemmeside, som Google belønner med bedre rangering i deres søgeresultater. Jo mere relevant indhold disse links indeholder, jo større kredit får du af Google.

Men det gælder ikke kun indgående links. Det gælder i særdeleshed også interne links på din egen side. Intern linkstruktur er et stærkt undervurderet led i linkbuilding, hvor der ligger et klart uudnyttet potentiale hos mange. Intern linkstruktur forklares ved links mellem dine egne undersider. Disse skal dog have stærk relation til hinanden for at give mest SEO-juice.

Intern og ekstern giver mest

Man bør ikke vælge eksterne frem for interne links. Begge bør indgå i ens linkbuilding for at fremme på begge positioner. Det er uden tvivl en selvforstærkende måde at linkbuilde på, og det bedste ved det er næsten, at du kun skal spørge dig selv om lov. Hvis du fokuserer for meget på det ene, vil du få svært ved at opnå eftertragtede resultater – da dit indhold skal give værdi for dig selv, men også andre. Sæt derfor tid af til at lave begge dele – eller køb dig til hjælpen, som der er meget af derude.

Når du linker internt, er det vigtigt at dine linktekster har et sigende indhold og giver værdi. Skriver du bare ”klik her”, får du ikke samme værdi ud af det, som hvis du skriver fængende og informativt. Google er hurtig til at opfange mangelfuld kvalitet. Gør det rigtigt første gang, og gør det godt! Det er du selv bedre tjent med i længden.

Et godt eksempel på god en side med høj rangering på Google er Wikipedia. Dette skyldes ikke kun god SEO. Jo, indholdet er sagligt, informativt og godt skrevet, som henvender sig til mennesker. Men det skyldes især også den interne linkbuilding. Wikipedia har et hav af links, som linker til endnu flere sider på sit eget site. Wikipedia linker til flere sider, hvilket netop er pointen. Der er nemlig ikke meget SEO-juice i at linke til den samme tekst flere gange. Det har tværtimod den modsatte effekt.

Hovedreglen for al SEO er, at du skal skabe godt indhold. Skriver du godt og informativt, så dine læsere får noget ud af at bevæge sig ind på din hjemmeside, så vil Google også belønne dig. Dens intelligente søgealgoritme er blevet så smart, at den er i stand til at sætte sig i dit sted som læser/forbruger. Derfor skal du skrive unikke tekster og lave unik linkbuilding. Jo mere, jo bedre. Og jo mere opmærksomhed du får – jo flere penge ryger der i kassen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *