SKIL DIG UD MED DIT LOGO

logo

Der kan være rigtigt mange ting at se til, når man som virksomhedsejer lancerer en ny webshop, og det kan være svært at vælge, hvilke elementer man bør prioritere. Som en del af denne proces glemmer mange, hvor stor betydning et logo kan have. Dit logo er faktisk altafgørende for, at dine nuværende kunder og potentielle kunder husker og genkender dig. Som regel er det også det første, en kunde ser. Derfor er det vigtigt at bruge lidt ekstra tid på at skabe et godt og passende logo til din virksomhed.

Et billede siger mere end tusind ord

Du kender sikkert det gamle ordsprog, der lyder, at et billede siger mere end tusind ord. Når det kommer til dit logo, passer ordsproget helt perfekt. Når du udsættes for det lille æble, de gyldne buer eller den røde spar med en hvid stjerne, vil din hjerne straks registrere, hvilken virksomhed du har med at gøre. Med andre ord er et logo et magtfuldt, visuelt værktøj. Sandheden er, at mennesker bedre husker billeder end tekster.

Virksomhedens ansigt udadtil

Du bør tænke på logoet som din virksomheds ansigt udadtil, og når du skal designe logoet, bør du reflektere over din virksomheds identitet og værdier. Logoet skal nemlig illustrere begge dele på en enkel og symbolsk måde. Samtidig er det en god idé, hvis logoet afspejler virksomhedens branche og/eller produkt. Ofte består logoer af virksomhedens navn samt et eller flere grafiske elementer, men det kan også sagtens bare bestå af en af delene. Desuden bør du udvælge dit farvevalg med omhu. Farvesymbolikken skal så vidt muligt afspejle din virksomheds værdier og udtryk.

Gode råd til indholdet

Andre ting du bør have med i dine overvejelser er, hvorvidt logoet er genkendeligt, tidsløst, originalt og unikt. Hvis dit logo for eksempel minder for meget om Starbucks’ grønne havfrue, vil der være en risiko for, at mange tænker på den virksomhed i stedet for på din, når de ser logoet. Logoet skal altså hjælpe din virksomhed med at skille sig ud fra mængden. Ligeledes dur det heller ikke, hvis du vælger et design, der om 10 eller 50 år er forældet. Hvem ved, måske har du netop har lanceret den næste amazon-lignende webshop? I så fald vil det være en skam, hvis dit logo må skiftes ud med tiden. Dit logo bør desuden være fleksibelt, enkelt og anvendeligt, så det passer til alt (web, print mm.). Det kan betyde, at det skal kunne fås i flere farver og størrelsesformater. Samtidig bør det ikke indeholde elementer, der for eksempel ikke fungere på print (skygger, adskillige farver mm.).

Produktion af logoet

Efter at have reflekteret over dit logos indhold og udseende, er det blevet tid til at producere det. Her har du to muligheder: enten kan du lave det selv, eller også du kan vælge at få andre til at gøre det for dig. Hvis du vælger den første mulighed, findes der et hav af sider og programmer, hvor man kan skabe sit eget logo helt gratis. Vælger du at få andre til at producere logoet, har jeg tidligere nævnt fiverr.com, som en god side, hvor du kan få lavet dit logo af professionelle freelancere til en rimelig pris (helt ned til $5). Uanset hvem du vælger som designer, bør du sørge for at have alle detaljer på plads, inden du opsøger vedkommende. På den måde er du sikker på at få det, som du drømmer om. Det er desuden altid en god idé at tjekke anmeldelser og referencer for den enkelte designer.

Med disse råd er du forhåbentlig bedre rustet til, når du skal i gang med at skabe din virksomheds nye logo – logoet som skal hjælpe dig og din virksomhed med at skille jer ud fra mængden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *